Powered By Blogger

Tuesday 4 March 2014

pulau mutiara

assalamualaikum kepada sume..
sudah lama tidak bersua..tanpa aktiviti yg menarik dlm hidup aku pasti jari ini tak bergerak utk menconteng di ruangan ini..

pada 27/2/2014 yg lalu..aku menghabiskan masa aku di penang selama 3 hari..byk pengalaman yg aku perolehi..last aku mnembusi sempadan penang mungkin sekitar tahun 2006-2008..byk perubahan di sana..contoh nye dlu jambatan penang ade 1..skrg dh 2..haha..dr info yg aku dpt jambatan penang kedua nie panjang nye 23km dan jika kita berada di tgh2 jambatan ibarat kite berada ditengah laut..tak nmpk darat..betul ke tidak aku tak thu la..ade mse aku try lalu jambatan tu..

sebelum ape2 aku nk perknl kn kwn aku yg sme terlibat dlm aktiviti nie iaitu MIZWAN MAZLAN (tuan rumah) dan HAZIQ (pelancong ke 2..haha)..utk informasi korg..aku yg drive spnjang aku dduk kt penang..mmg mcm thu jalan..selamat mizwan ade yg bertindak selaku "GPS" ktorg..of u know wht i mean..haha

first day aku kt sne ktorg jalan2 kt pulau..place yg aku visit complex perangin (tak thu btl ke tak sbb name dy pelik bg aku..area2 komtar jgk la..haha)..aku cri kedai dockers kt situ sbb gps aku ckp kt citu..ble msuk tanya guard dia ckp takde kedai tu..so aku bli aku bli je la ape yg ade..

next station is masjid negeri..sbb nk smbhyg jumaat kn..nothing different kt masjid tu..sasme je dgn masjid2 laen..lps jumaat ktorg mendaki penang hill..aku dpt student price..RM 4 only..member aku standard price RM 8..skrg tren dh mcm komuter..laju cepat dan padat..haha..dlu aku naek tren tu lmbt nk smpai ats..naek ats rse mcm kt cmroon..sjuk jgk la..bila angin tiup tu segar je rse..ble nk trun tu bermula la cite tak bez aku tak penang..tren tu ade 5 slot..1 rosak..harap je ade guard tp tak limit pom 1 slot tu brp org..mmg mcm sardin la dlm tu..smpai ade sorg uncle nie mrh2 tp dorg bt tak thu je..angin jgk aku nie..lps turun penang hill tu ktorg pergi mkn nasi kandar line clear..nie la matlamat aku nk g penang..haha..ble smpai kt tmpt tu aku tgk kt dinding penuh dgn gambar2 artis..kedai tu kt lorong je,,bkn dalam building pom..mgkin dorg nk kekal kn tradisi..sbb tu tak pindah..aku pnyer pendapat la..kdai tu famous sbb kuah dia mmg kawwww...3 hari melekat kt lidah..hahaha..dh siap mkn ktorg jalan2 la kt area tu..bli la aku yg ptt..aku ade la bli keychain n t shirt ckit..bt kenangan org ckp..haha..next place padang kota lama..ingat nk lepak2 je tepi pantai sbb dh ptg kn tp ade kedai mkn plk..mkn la pasembor n abc..tak thu la menarik ke tak sbb ble kami dduk je kt meja makan kami di serbu oleh pelayan kedai,,kt citu byk kedai..msing2 promote kedai msing2..selamt tak tersembur air liur..kalau tak sorg2 mkn tgn aku..haha..lps mghrb kami begerak ke batu ferringi..kt situ byk kedai jual cenderahati..aku tgh pom rambang mata..haha..ble jam menghampiri pukul 9.30 malam..kami pom bergerak pulang..hari yg penuh dgn kenangan dan memori indah..letih tu adat la berjalan tp hati ku puas..

second day..pg2 dh bgun sbb nk tgk adk aku maen bola kt usm penang..sukan antara kolej..team dia kalah 2-0..aku rse mmg ptt kalah sbb team tu takde semagat berpasukan dan kurang percaya antara satu sama laen..lps tu kami pergi airport bayan lepas..tak sngka airport tu international..nmpk mcm biase2 je..hihi..next ke balik pulau..jalan yg penuh berliku bagi aku sbb aku tak sngka jalan struktur jln tu mcm tu..so aku tak bt persediaan ape2..jln nye mcm nk naek cmroon..lth oo..dh la naek moto..2 org plk tu..hujung jln tu smpai la batu ferringi semula..smpai citu kira dh pusing 1 pulau la..haha..kt cnie pom ade cite tak bez sbb mase nk park moto ade la uncle india nie dtg mntk bayara parking..normal la kn..mse tu tak trun moto lg..di tgn dy tak bsuh sbb mkn nasi dia menghampiri kami..aku tgk pom geli..kebetualan haziq nie nmpk ade sorg uncle cina utk bg isyarat jgn byr kt india tu..mula la pergaduhan mulut kt tmpt tu..uncle cina tu ade resit parking,,yg sorg lagi takde..so aku dgr je la uncle cina tu ckp ape..ble siap park uncle tu ckp org tu nk duit sbb nk bli arak..nk mabuk..aku diam kn aje..lps tu lepak la tepi pantai..kami sembhyg zohor kt masjid terapung..sebelah masjid tu penempatan mangsa tsunami..siap smbhyg kami bergerak ke queenbay..dah tak de tmpt sgt nk pergi kn..queenbay tu shopping complex..mse tu kki aku dh skt sgt..kurang dh mood nk jln..
mlm tu mse tu aku tggl kn pulau mutiara..sblom blk pom ade cite tak best..aku dpt tiket bas pacific..tp org tu bg aku bas haider yg aku tak yakin kebolehnya..ble aku pergi kaunter dia tya aku ble tiket ble..aku ckp 27 ptg..dia respond org siang tak thu bas mane yg gerak..patut ke dia jwb mcm tu?aku tya lagi kalau nk blk mlm kne bli malam la tiket nya..dia ckp YA!!mmg aku angin mse tu..slamt aku tak tumbuk je muka pmpuan tu..aku tggl kn penang dgn perasaan marah!!!!

sekian terima kasih....
meh nk belanja gambar ckit..















No comments:

Post a Comment