Powered By Blogger

Monday 28 November 2011

salam muharam

Salam awal muharam kepada semua umat Islam di dunia ini..semoga pada tahun ini kita mempunyai azam yang baru dan berusaha untuk mencapaikan nya..jika kita ada kesalahan yang lalu cepat2 lah kita bertaubat kepada Nya selagi mana pintu taubat kita masih di buka..selagi ada ruang dan waktu mohon lah keampunan kepada Nya sesungguh nya Dia maha pengampun lagi maha penyanyang..dalam masa yang sama kita harus lah benar2 bertaubat atas kesalahan yang kita lakukan dan berazam untuk tidak lagi mengulangi nya pada masa akan datang..

Pada tahun baru ini aku benar2 di uji dengan ujian yang amat besar..aku merasakan yang aku gagal dalam ujian tersebut..ada hikamah disebalik ape yang terjadi..aku sedar bukan senang untuk mengatasi nya tapi aku tahu ia tak patut berlaku dalam hidup aku..ia ibarat satu mimpi buruk dalam hidup aku..mungkin Dia nak tunjuk kan kekuasan Dia kepda aku kerana selama ini aku amat bangga dan angkuh dgn diri aku..tetapi akhir nya aku tumbang juga..sesungguh nya Dia maha berkuasa..”TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH..”

Angkuh, riak, takabur merupakan sifat mazzmumah yg ade dlm diri manusia..hanya diri kita sndri saja yg mampu untuk mngawal perasaan itu..perasaan itu bleh mnjd perkara buruk kpd diri kita atau mnjd perkara baek dlm diri kita..kita harus lah sntisa mngingati Nya agr kita di jauhi oleh perasaan seperti itu..jgn la kita merasa angkuh dan bongkak dgn ape yg ade pada diri kita..sebalik nya kkta bersyukur la dgn ape yg kita ade..jika kita angkuh satu hari nanti Dia akn mnjukkan kekusaan nya dan di situ la kita tahu bahawa langit dan bumi itu mempunyai 1 jarak yang amat jauh..bru lah kita sedar akan kesilapan kita dan pada mse yg sme kita thu yg kita ini berpijak di atas bumi yang nyata..

Mohan la keampunan kpd Nya di atas kesalahan yg kita lakukan..jgn la kita berputus asa untuk melakukan kebaikan selepas kita mnyesal di ats ape yg telah kita lakukan sebelum nie..jd kan lah ia 1 pngajran yg berguna dlm hidup kita..setiap perkara yg berlaku pasti ade hikmah nya..kita harus lah sntiasa muhasabah diri kita agr kita mnjd yg lbh baek pd masa hadapan dan jgn lah kita sentisa mnyalahkan diri kita..kita harus bg semagat kpd diri kita untuk trus maju ke hadapan dan teruskan kehidupan kita..Insya aalah kita akn berjya dlm kehidupan kita...

Sekian, terima kasih

~ you are always in my heart..i’ll try to be the best person in your life ~
~YANA~

No comments:

Post a Comment